علل و راه های درمان سلولیت

سلولیت

برای درمان سلولیت ابتدا باید بدانید که به چه عارضه ای گفته می شود. اغلب افراد به خصوص خانم‌ها بدون این که نام آن را بدانند، دارای سلولیت هستند. سلولیت در واقع همان پوست پرتقالی شکلی است که به دلیل وجود سلول‌های چربی زیر پوست یا همان لایه اپیدرم ایجاد می‌شود. افراد بسیاری از وجود سلولیت بر روی بدن خود ناراضی هستند و مدام از این شکایت می‌کنند که حضور سلولیت‌ها اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار داده است و نمی‌توانند لباس‌هایی را که دوست دارند بپوشند و همیشه مجبورند آنها را از نظرها دور نگه دارند.

تجمع چربی و سلولیت

سلولیت نوعی چربی است که به شکلی متفاوت روی پوست نمایان می‌شود. علت سلولیت را باید این گونه معرفی کرد که این نوع خاص از چربی زیر پوستی، بین عضلات و فیبرهایی که پوست را به عضله وصل می‌کند، گیر کرده است و با فشاری که کیسه‌های چربی به بافت پوست وارد می‌کنند، ظاهری پرتقالی شکل به پوست می‌دهند و فرورفتگی‌هایی را روی پوست به وجود می‌آورند. سلولیت‌ها اغلب بعد از سنین بلوغ دیده می‌شوند و در خانم‌ها به دلیل اینکه حجم فیبر در بافت‌های مفصلی و ارتباط دهنده آنها بیشتر است، به میزان بیشتری وجود دارد که به حدود۸۰ تا۹۰ درصد می‌رسد. ممکن است در خانم‌های جوان هم سلولیت دیده شود ولی میزان آن در افرادی که سن بالاتری دارند، به دلیل نازک شدن پوست بیشتر است. با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز تجمع چربی بیشتر می‌شود.

باید بدانید که سلولیت در هر قسمتی از بدن که چربی تجمع پیدا کند مانند شکم، بازو و غیره دیده می‌شود ولی اغلب در ناحیه باسن و ران پدید می‌آید. این نواحی بیشتری چربی را دارا هستند و به همین دلیل احتمال ایجاد سلولیت ران و سلولیت پا و حتی در برخی مواقع سلولیت شکم بیشتر است. تصور نکنید که داشتن سلولیت به این مفهوم است که شما اضافه وزن دارید، حتی افراد لاغر هم ممکن است دچار تجمع چربی شوند.

از دیگر علت سلولیت پوست رژیم غذایی ناسالم، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، ورزش نکردن، کم آبی، درصد چربی بدن و متابولیسم ضعیف هستند. البته ژنتیک هم در سلولیت نقش دارد و اگر مادر شما دارای سلولیت بوده است، احتمال بروز آن در شما هم افزایش می‌یابد. البته وجود تجمع چربی برای سلامتی بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند و در واقع ضرری ندارد و برای عوارض سلولیت به غیر از تغییر در ظاهر پوست نمی‌توان نکته دیگری را نام برد، ولی بهتر است برای اینکه ظاهری زیباتر داشته باشید، برای از بین بردن آنها دست به کار شوید.

چرا مردان کمتر سلولیت دارند ؟

در مرد‌ان به دلیل طرز قرار گرفتن فیبر‌های بافت همبند در زیر پوست ‌شان وهمچنین  به این دلیل‌ که پوست محکم‌تری دارند سلولیت یا ندارند، یا بسیار کم دارند. این فیبر‌ها به جای‌ اینکه به ‌صورت متقاطع قرار گیرند، به‌ صورت عمود بر پوست قرار گرفته‌اند و به همین دلیل تشکیل سلولیتی چربی در زیر پوست‌ شان اتفاق نمی‌‌افتد؛ دلیل دیگر هورمون‌ها هستند. هورمون‌ها یکی از عوامل عمده در تنظیم و تعدیل سوخت و ساز و ذخیره چربی‌ها در زیر پوست می‌باشند. زنان در دوران بلوغ، سندرم پیش ازقاعدگی، یایسگی و در ماه‌های اول استفاده از قرص‌های بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شوند و به همین دلیل است که اغلب زنان لاغر و یا دارای وزن مناسب هم سلولیت دارند و فقط چاق‌ها و یا زنان دارای اضافه وزن از سلولیت شکایت ندارند.

دو نوع سلولیت وجود دارد :

1 ـ سلولیت سفت : که معمولاً در زنان جوان و با شرایط خوب جسمی ظاهر می شود. این نوع سلولیت ضخیم و چسبیده به عضلات است و به سختی می توان آن را بین دو انگشت شست و سبابه گرفت.  فشار دادن آن توأم با احساس درد و ناراحتی فرد مبتلاست. این گونه سلولیت بیشتر در ران و باسن مشاهده می شود.

2 ـ سلولیت شل : برعکس سلولیت سفت که نمی توان آن را زیرپوست جابجا کرد یا حرکت داد. در این نوع می توان براحتی آن را به اطراف راند. به همین دلیل با هر حرکت بدن تکان می خورد و منظره‌ای ناخوشایند به وجود می آورد. سلولیت اغلب در زنانی که مدتی زیاد پر تحرک بوده‌اند اما بعداً فعالیت و تحرک خود را از دست داده یا کنار گذاشته‌اند. نیز در زنانی که مجبور به انجام کارهای خسته کننده هستند، دیده می شود. کسانی که برای لاغر شدن از رژیم های غیراستاندارد و سخت، یا سونای خشک و تعریق استفاده می کنند. بعد از لاغری سریع، دوباره چاق می شوند و بافت ها در این لاغر و چاق شدن پی در پی حالت ارتجاعی و محکم خود را از دست داده، شل و آویزان می شوند.

چاقی و سلولیت

دلایل بوجودآمدن سلولیت

  • تحرک و ورزش نکردن : تحرک و ورزش باعث بهبود خون‌رسانی به بافت چربی زیر پوستی و سوخت و ساز بهتر چربی‌ها می‌شود و عدم انجام آن تاثیر عکس دارد.
  • وراثت : بدین معنی که   اگر مادر شما سلولیت دارد شما هم ممکن است‌ این فرورفتگی‌های بد شکل را در اندام‌های خود پیدا کنید.
  • نوشیدن ناکافی آب : توصیه می‌شود روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.
  • خوردن غذا‌های چرب و ناسالم
  • سیگار کشیدن
  • جریان ناکافی سیستم لنفاوی
  • جریان ناکافی خون در ناحیه زیر پوستی
  • اضافه وزن
  • برخی از آلرژی‌های غذایی
  • پیروی از رژیم‌های غلط غذایی به منظور لاغر شد

بدن شما مواد سمی را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند تا میزان آنها در ارگان‌های حیاتی کاهش یابد. یکی از کلیدهای درمان سلولیت این است که مواد سمی را از درون بدن خود پاک کنید و همچنین احتمال ورود مجدد آنها را کاهش دهید. البته با جلوگیری از ورود مواد سمی به بدن علاوه بر کاهش سلولیت، به سلامت بیشتر خود نیز کمک بزرگی کرده‌اید. البته روشهایی برای پیشگیری از ابتلا به سلولیت وجود دارد که همه می توانند آنها را انجام دهند.

ورزش مناسب در درمان سلولیت

با وجودیکه ورزش در از بین بردن سلولیت بسیار موثر است، اما انتخاب نوع ورزش و راهنمایی گرفتن از مربیان زبده که به علم تمرین آگاهی کافی دارند، نقش مهمی در موفقیت دارند. در واقع انجام ورزش های هوازی همانند پیاده روی تند، دویدن، ایروبیک، دوچرخه سواری و….. با وجود مزایای فراوان به تنهایی کمکی برای از بین بردن توده های چربی سر سخت سلولیت نمی کند. همانطور که وزنه زدن به تنهایی برای رفع این مشکل موثر نیست. اما با ترکیب تمرینات هوازی و قدرتی همانند وزنه زدن و کار با دستگاه  می توان به طور قابل ملاحظه ای  به رفع سلولیت کمک کرد،  زیرا ورزش هوازی، چربی های اضافی تمام نقاط بدن را کاهش می دهد و انجام تمرینات قدرتی هم چربی اطراف عضلات رو می سوزانند. پس با ترکیب این دو ورزش با هم در مبارزه با چربی های ناخوشایند موفق خواهید شد.

البته نکته حائز اهمیت این است که چون سلولیت در بدن هر فردی در نواحی مختلف تشکیل می شود، برنامه تمرینی صحیح که توسط مربی آگاه با توجه به شرایط فردی تنظیم شده باشد نقش بسیار مهمی دارد. با این وجود برخی از ورزش های ساده و راحت وجود دارند که بی خطر هستند و بدون داشتن مربی در منزل می توانید آنها را انجام دهید.

درمان سلولیت

روشهایی برای کاهش یا درمان سلولیت

1. داشتن رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند میزان سلولیت، به وجود آمده در قسمت پایین تنه را کاهش دهد. سلولیت، غالباً در اثر انباشته شدن چربی و سموم حاصل از رژیم غذایی ناسالم، که انعطاف پذیری پوست را کاهش می‌دهند و جریان خون را کند می‌کنند، ایجاد می‌شود. رژیم غذایی را که شامل سبزیجات و میوه‌های تازه است، انتخاب کنید. همچنین، پروتئین با کیفیت بالا، چربی سالم، و حبوبات کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خوردن قند و شکر ممنوع است.غذاهای فرآوری شد را نخورید. مصرف نوشابه و کافئین را محدود کنید .سیگار و قلیان را کنار بگذارید.

2. نوشیدن آب زیاد در طول شبانه روز

نوشیدن ۸ لیوان آب در طی روز باعث می‌شود چربی و سموم از بدن دفع شود. آب همچنین می‌تواند قدرت کلاژن و بافت‌های همبند در پوست را تقویت و پوست را سفت‌تر کند. این کار نیز به نوبه خود، ظاهر چروکیده کلاژن  را کاهش داده و ظاهر زیباتری را در قسمت‌های مبتلا به سلولیت، ایجاد می‌کند.

3. روزانه دوش آب سرد گرفتن

گرفتن دوش آب سرد نه تنها برای درمان سلولیت مناسب است و باعث کم شدن چربی در زیر پوست می‌شود، شما را سر حال کرده و روز خوبی را برای شما خواهد ساخت و میزان عملکرد مغز را هم بهبود می‌دهد.

4. از انجام ورزش های کاردیو غافل نشوید

تمرینات کاردیو باعث افزایش میزان ضربان قلب شده و سرعت متابولیسم را در بدن افزایش می‌دهد. تمرینات شدید مانند دویدن، دوچرخه سواری، کوهنوردی، شنا، و یا ایروبیک بهترین سلاح‌های ورزشی برای درمان سلولیت هستند. ورزش‌های کاردیو وقتی با تمرینات قدرتی زیر ترکیب می‌شوند به شما کمک می‌کند تا راحت تر به درمان سلولیت برسید. این نوع تمرینات را ۵ روز در هفته انجام دهید.

ورزش و کاهش سلولیت

۵. حرکت اسکات را حتما انجام دهید

اسکات یک تمرین استقامتی است که چندین عضله را از جمله عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ در پشت ران را تقویت می‌کند. بایستید و پاها را کمی بیشتر از عرض شانه باز کنید. به آرامی باسن، زانو و قوزک‌ها را خم کرده و پایین بروید. بدن را در حالت طبیعی نگه دارید و نگذارید که پاها به داخل یا خارج بچرخند. وقتی پاها به زاویه ۹۰ درجه رسید، بایستید. سپس، به نقطه شروع برگردید. این حرکت را تکرار کنید.

۶. حرکت لانج را در خانه انجام دهید

یکی از راه‌های درمان سلولیت انجام حرکت لانج است. این حرکت نیز بسیار برای عضلات پا مناسب است و برای اولین روزهایی که این حرکات را انجام می‌دهید، می‌توانید پای عقبی را به دیوار تکیه دهید تا آسان تر انجام شود. دقت کنید زانوی پای جلویی از پنجه پا جلوتر نرود. این حرکت را سه ست ۱۵ تایی با هر دو پا انجام دهید.

۷. حرکت لگد میمون را در خانه انجام دهید

یکی از راه‌های درمان سلولیت انجام حرکت لگد میمون است. کمر را صاف نگه دارید و پاها را خم کنید، به آهستگی پای راست‌تان را به عقب تاب دهید و کف پای راست را به سمت سقف بلند کنید تا ران پا موازی زمین قرار گیرد. در طول تمرین کف پا باید منقبض بماند. یک ثانیه صبر کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید. یک سری از این حرکت را با پای راست انجام دهید و سپس پاها را عوض کرده و حرکت را با پای چپ تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید!

زمانی که جوابی داده شد / بروزرسانی شد یک ایمیل اطلاع رسانی دریافت می کنید.

+ = بررسی تشخیص انسان و ربات/ اسپم؟